dilluns, 27 de febrer del 2012

Dibuix: materials de dibuix en sec

Avui ha estat la primera classe de Tècniques Artístiques, i per entrar en matèria em començat fet cinc cèntims de l'obra d'art com a objecte artístic i artefacte.

Abans d'endinsar-nos en el món del dibuix, em tractat l'utillatge de la pintura. I és que abans de conèixer les tècniques, em de conèixer els materials. D'aquesta manera em fet un breu repàs dels materials més utilitzats al llarg de la història i de la seva evolució.

- Els tipus de pinzells, que poden ser rodons, plans i pinzells d'oli.
- L'estapolany o aguantabraç, que veient la imatge no necessita de cap més explicació.


- Les espàtules de pintor i de paleta.
- Hem après la diferència entra una paletina, o pinzell prim, i una brotxa, que és la que té un forat al mig per retenir la pintura.
- Ens hem sorprès amb les cambres de les meravelles i dels gabinets on es col·leccionaven tota mena de materials, a vegades per pintar i d'altres simplement per col·leccionar.
- Els diferents tipus de maniquís.

A més a més, ja tenim dos noms per afegir al nostre repertori personal de personatges històrics relacionats amb el món de l'art: Anxenino Xenini, famós pel seu tractat "El llibre de l'Art", i Félibien, pel seu recull de tot el material que considerà de Belles Arts.


Després de conèixer aquests elements i alguns més, ens hem introduit al món del dibuix i el seu material en sec. Primer hem hagut d'aprendre la diferència entre els materials en sec, com la sanguina, el carbonet, el grafit o el pastel, i els materials en líquid amb tot el conjunt de tintes (que treballarem més endavant). A través d'un breu recorregut històric coneixerem els materials més importants:

- Estilet
- Puntes metàl·liques
- Grafit
- Sanguina
- Carbonet
- Llapis de colors

I un cop aprenem la teoria, ens llencem a la pràctica! Així arriba la segona classe i la primera pràctica del taller, on tindrem la possibilitat de dibuixar amb els materials que he esmentat anteriorment.

En el meu cas, com que a carbonet ja havia pintat en moltes ocasions, vaig decantar-me sense cap dubte per la sanguina, ja que m'encanta el to vermellós i de terra que dóna als dibuixos. Com que la Roser va insistir tant en portar referents per no perdre temps pensant què dibuixar, vaig prendre'n nota i en vaig portar una bona pila, dels quals vaig escollir aquest. De fet, l'original és molt millor, perquè tot i que he pintat anteriorment, el dibuix mai ha estat el meu fort (digue'm que sóc més de pinzellades).

Aquí en teniu el resultat. Com ja he dit, està fet amb sanguina directament (sense dibuix previ a llapis) i també s'han fet servir guix i goma d'esborrar per donar llum.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada