dimarts, 27 de març del 2012

Pintura acrílica

Nit estelada, Nit estelada... Al final ens hem après el quadre de memòria! Doncs sí, en aquesta sessió tornem a representar un Van Gogh, això sí, canviant la tècnica.

A la classe anterior vam interpretar el quadre de Van Gogh amb la tècnica de la pintura a l'oli. Avui al taller hem volgut representar la mateixa obra amb la tècnica de la pintura acrílica, per poder comparar després ambdós procediments.

En primer lloc, i seguint el mateix procés que al dia passat, dibuixem un esbós sobre la tela amb el carbonet.


A continuació realitzarem els colors. Els pigments són els mateixos que els que vam fer servir per pintar a l'oli, però el procediment per fer-los és molt més senzill. Posarem una mica de pigment en un plat de plàstic, i hi abocarem una mica d'aigua. Remenem bé, i després hi afegim una cullerada de làtex. Barregem bé la mescla amb un pinzell o cobert de plàstic i ja tenim el pigment preparat.

Hem de tenir en compte que l'acrílic quan s'asseca puja molt de to. Quan afegim el làtex dóna l'aparença de que baixa el color, però un cop sec passa tot el contrari. A més a més, hem de tenir molt de compte amb la quantitat que afegim de làtex, ja que si ens passem podríem convertir el quadre en un "hule".


Per treballar de manera ordenada i neta, tindrem els pigments en plats de plàstic, i farem les mescles sobre safates. Avui, però, no caldrà cobrir-les amb plàstics, perquè l'acrílic és més fàcil de netejar que l'oli.


Començarem el quadre igual que la vegada anterior, cobrint tota la superfície amb grans capes de color, sense preocupar-nos ni dels detalls ni de les pinzellades.


A poc a poc, i un cop s'ha tapat la major part de la superfície amb l'acrílic, amb pinzells més prims s'aniran afegint les pinzellades necessàries per detallar els elements de la composició.


De tant en tant, és bo mirar-se el quadre en la distància, per veure de lluny el possible resultat i on cal incidir més o menys, veure si els colors de la composició són els adequats i distingir els elements que cal millorar.


Després d'una hora d'infinites pinzellades aquí teniu el resultat.


L'objectiu de la sessió era comparar un mateix quadre pintat a l'oli i a l'acrílic. Doncs bé, aquí tenim les dues interpretacions de Nit estelada (la de l'esquerra és pintura a l'oli i la de la dreta pintura a l'acrílic).

Pel que fa al la interpretació en sí mateixa, i retornant al què deia al principi de l'entrada, aquest segon quadre l'hem pintat pràcticament de memòria, sense seguir el referent. L'hem pintat d'una manera més lliure, més original, i sobretot, més personal. Considero que el resultat és molt més interessant ja que a la primera interpretació vam seguir més fidelment el referent, tant pel que fa al dibuix com al color, i el resultat és una tela més seriosa i probablement més aproximada a l'original. La segona tela, però, tot i els defectes de dibuix i de color, és molt més rica i viva, així com menys avorrida que l'anterior.

Pel que fa a la tècnica, primer vam treballar la pintura a l'oli, més pastosa i més difícil de fer, però més interessant per treballar. Les barreges de color podien fer-se a la paleta, però també a sobre de la mateixa tela. A més, admetia moltes més variacions ja que triga molt a secar. En canvi, amb l'acrílic hem tingut més problemes pel que fa a la barreja de colors i també hem tingut problemes per trobar la consistència més adequada per al pigment.

A nivell personal, doncs, tot i que m'agrada més la interpretació feta amb l'acrílic, sens dubte escullo la pintura a l'oli com a tècnica.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada