dilluns, 26 de març del 2012

Pintura a l'oli

Recordeu aquelles teles que havíem preparat fa unes quantes sessions?


Sí, aquelles teles sobre les que vam aplicar una preparació magre amb caseïnat amònic després de treballar de manera teórica a l'aula els suports (sobre tela i sobre fusta).

Doncs bé, l'objectiu de la classe d'avui era pintar sobre les teles que havíem preparat amb pintura a l'oli.

Com a aglutinant farem servir oli de llinosa, sobre el que parlarem més endavant en una classe dedicada als tipus d'olis i resines.


Com a diluent (per netejar els pinzells i netejar en general) farem servir aiguarràs. Abocarem en un got dos líquids, aigua i aiguarràs, i a sobre hi col·locarem un colador. Per què fem servir aquest sistema? Per netejar els pinzells fregarem el pinzell contra el colador, de manera que es tenyirà l'aiguarràs, però no s'embrutarà tant. Amb el sistema del colador, la brutícia anirà baixant al fons del got, a l'aigua. D'aquesta manera podem estalviar i alhora treballar de manera més polida.

Primerament farem el dibuix sobre la tela amb carbonet. No ha de ser un dibuix gaire perfecte, perquè l'esbós únicament ens ha de servir per distribuir l'espai i col·locar posteriorment les taques de colors. Els detalls vindran desrpés.

Nosaltres hem escollit com a referent Nit estelada, de Vincent Van Gogh, un oli sobre tela que pertany al neo-impressionisme.


Un cop tenim el dibuix més o menus acabat, elaborarem la pintura a l'oli.

Per fer la pintura fem servir una mica d'oli de llinosa barrejat amb pigment. La pintura a l'oli és molt més espesa que el tremp i evidentment que l'aquarel·la, i per consegüent, ens serà més difícil fabricar els colors que en pràctiques anteriors.

Sobre un plat de plàstic col·locarem una petita quantitat de pigment, sobre la que hi abocarem oli de llinosa. Amb un ganivet de plàstic (o qualsevol altre estri que ens serveixi per barrejar ambdós) anirem realitzant la mescla, sempre tenint en compte que la pintura a l'oli és bastant espesa.


Als plats de plàstic tindrem els colors "purs", és a dir, sense mescles. Aquestes les farem sobre una safata coberta amb un plàstic, que ens servirà per netejar de manera fàcil i ràpida la safata quan acabi la classe. Les barrejes de color les farem directament amb els pinzells.


Nit estrellada és un quadre que fa servir moltíssims tons de blau, de manera que hem dedicat una safata únicament a les barrejes d'aquest color.


Un cop tenim els colors preparats i el dibuix sintetitzat ja podem començar a omplir la tela amb grans taques de colors. Primer pintarem amb colors plans, sense necessitat de detallar les pinzellades.



Una vegada hem pintat tota la tela podem començar a dibuixar-ne els detalls, treballar amb pinzellades més curtes i precises i aproximar més els colors al referent. Bo i això, des del principi vam tenir clar que d'aquest referent en faríem una interpretació, i la nostra màxima preocupació no ha estat la reproducció fidel del quadre, sinó una reproducció més personal.


Després de pràcticament una hora i amb sis persones treballant sobre aquest oli, aquest és el resultat. Estem prou contents, ja que creiem que el tot ha quedat prou unitari, tenint en compte que cadascú té un estil propi i diferent de la resta, i que era bastant complicat treballar a sis mans sobre una tela tan petita.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada